Zelfstandige Mechelse tweedehandswinkels houden met moeite hoofd boven water

MECHELEN – Tweedehands is hip. In de grootsteden valt niet te klagen. Antwerpen, Gent en Brussel puilen uit van de tweedehands- en kringwinkels. Maar Mechelen springt niet mee op de kar.

Blender Vintageshop sluit de deuren in het Shopping Bruulcenter in het centrum van Mechelen. De winkel verhuist naar Eppegem. Volgens zaakvoerder Fanny zijn daar verschillende redenen voor. ‘Ik ben een geboren en getogen Mechelaar, maar voor Blender is het onmogelijk geworden te overleven. De hoofdreden van de verhuis is het feit dat Mechelen een autoluwe stad is. Ik verkoop veel via internet en als mensen de spullen komen ophalen is het moeilijk om de winkel te bereiken. Ze worden geflitst omdat ze te snel rijden of moeten hun weg vinden door de kleine straatjes. Dat houdt hen weg. Ook ben ik wat uit de winkel gegroeid. In het nieuwe pand is er meer plaats om meubels tentoon te stellen.’

2de Hani bevindt zich recht tegenover Oxfam Solidariteit in de Onze-Lieve-Vrouwestraat in Mechelen.

2de Hani bevindt zich recht tegenover Oxfam Solidariteit in de Onze-Lieve-Vrouwestraat in Mechelen.
Foto © Elisse Lenaars

 

Rommel
De zelfstandige tweedehandswinkel 2de Hani van Iraakse eigenaars Juliana en Hani bestaat bijna één jaar. Toch houden zij met moeite het hoofd boven water. ‘Wij moeten betalen om marchandise in de winkel te krijgen, terwijl Oxfam en kringwinkels hun spullen gratis krijgen. Dat is toch niet eerlijk? Bovendien komen mensen heel vaak met rommel af waar wij niks mee kunnen doen.’ Hani beweert dat mensen gemakkelijker binnenstappen in tweedehandsketens omdat ze dan het gevoel hebben dat ze iets goeds doen voor de wereld. ‘Klanten denken dat hun geld naar een goed doel gaat, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.’

Spotprijsjes
Voor Oxfam Solidariteit en Kringwinkel Mechelen ziet de toekomst er wat rooskleuriger uit. In 2011 opende de kringwinkel nog een tweede filiaal in het industriepark. Omdat Oxfam en Kringwinkel tot een keten behoren, hebben ze meer budget om reclame te maken en hun winkels aantrekkelijker te maken. De meeste koopwaar ontvangen ze van mensen die hun zolder leegruimen of wanneer er een familielid sterft. Ze hoeven niet te betalen voor hun koopwaar en dus kunnen de producten voor een spotprijs doorverkocht worden.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s