‘We proberen van Radio 1 een sterk onlinemerk te maken’

Alexander Vandebeek (23) studeerde vorig jaar af als journalist aan de Thomas More hogeschool. Momenteel werkt hij als webredacteur voor Radio 1. ‘We moeten heel erg in the moment werken.’

'Toen ik werkte voor het project Generation M van MNM, merkte ik dat radio maken écht mijn ding is' - Alexander Vandebeek Foto: © Elisse Lenaars

‘Toen ik werkte voor het project Generation M van MNM, merkte ik dat radio maken écht mijn ding is’ – Alexander Vandebeek
Foto: © Elisse Lenaars

Tijdens het maken van zijn eindwerk kreeg Alexander een e-mail van Wim Vangrootloon, voormalig producer van Joos en huidig eindredacteur bij Radio 1, met de vraag om op gesprek te komen. Tijdens het korte gesprek haalde Alexander tien punten aan die volgens hem anders konden bij Radio 1.

‘Ik had me in die tien punten toegespitst op online, omdat het online platform bij Radio 1 nog meer uitgewerkt kon worden. Blijkbaar bleef dat hangen, want een paar weken later kreeg ik telefoon van de netproducent en mocht ik opnieuw op gesprek komen. Er was een vacature vrijgekomen. Totaal onvoorbereid kreeg ik een actuatest onder mijn neus geduwd. Ik wist bijvoorbeeld niet wie Tommy Wieringa was en dacht dus “dit wordt het nooit”.’ Maar zeg nooit nooit, want een paar weken later mocht Alexander zijn contract tekenen.

Sociale media

Sinds september is Alexander webredacteur bij Radio 1. Hij is verantwoordelijk voor de homepage van de website en werkt de facebook- en twitteraccount bij. Ook maakt hij foto’s en filmpjes en mag hij creatieve dingen uitwerken wanneer er acties zijn. Creativiteit is een belangrijk aspect in zijn job. ‘Elke week is er wel een onderdeel dat we proberen vernieuwen om van Radio 1 een sterk onlinemerk te maken.’

Randstadmentaliteit

Om zo snel aan een baan te geraken in de journalistieke sector moet je gemotiveerd zijn. Aan motivatie is er geen gebrek bij Alexander. In 2012 werkte hij mee aan het project 327 over de gemeenteraadsverkiezingen. Hij zat er in de redactie en verzorgde mee het luik voor jongeren. Ze plaatsten artikels en filmpjes op een website, die daarna ook gepubliceerd werden op deredactie.be.

‘Via 327 kwam ik in contact met MNM en mocht ik voor het project Generation M drie radio-uitzendingen zelf invullen. Tijdens die afleveringen was ik stemdokter en dus de hele uitzending on air. Op die manier legde ik ontzettend veel contacten en ontdekte ik dat radio maken echt mijn ding is.’

Alexander had al een stage vastgelegd bij de Nederlandse krant NRC Handelsblad, maar dat belette hem niet om nog een extra vrijwillige stage te doen bij de radiozender MNM. ‘Ik had interne stage bij het jongerenplatform supo van 9 tot 12, daarna ging ik met de trein naar de VRT om van 14 tot 22 uur te werken. Het gaf me zoveel energie dat ik het er graag bij nam. Ik werd er niet behandeld als een stagiair, maar mocht zelf ook dingen aanvoeren.’

‘Mijn stage bij NRC Handelsblad nadien viel tegen. Bij momenten voelde ik me zelfs ongelukkig. Ik kwam terecht op de economieredactie terwijl me dat totaal niets zegt. Er heerste echt een randstadmentaliteit, er was ontzettend veel prestatiedruk en ik kreeg weinig begeleiding. Ik heb er veel bijgeleerd, maar ook beseft dat werken voor een krant echt mijn ding niet is.’

Alexander bleef na zijn studies hangen in Mechelen en woont er nu met veel plezier. Foto: © Elisse Lenaars

Alexander bleef na zijn studies hangen in Mechelen en woont er nu met veel plezier.
Foto: © Elisse Lenaars

Documentaire

‘Er zijn een aantal dingen die ik zou willen veranderen aan mijn job. Ik zou sowieso 1 extra persoon aannemen om onze redactie te versterken. Verder zou ik met ons eiland graag aan de studio zelf zitten. Zo zijn we veel beter op de hoogte van wat er gaande is. Ook zou ik de dag verdelen in een ochtend- en avondshift. Ten slotte is het natuurlijk enorm belangrijk om jezelf constant aan te scherpen.’

Alexander schat zijn toekomst rooskleurig in. ‘Ik wil heel graag een documentaire maken. Dat zit al lang in mijn hoofd. Het lijkt me ook geweldig om een eigen bedrijf op te starten dat inspeelt op het onderhouden van sociale media. Dat is een ideale combinatie van creativiteit en marketing, mijn twee sterkste punten.’

~ tekst en foto’s: © Elisse Lenaars ~

Leave a Reply

