Oude films en hun aanhoudende succes

Robin Williams Mrs. DoubtfireOp 11 augustus werd Robin Williams dood aangetroffen in zijn woning. Hij pleegde zelfmoord door ophanging. De man kampte al jarenlang met een alcoholverslaving en was depressief. Williams raakte bekend door de glansrol die hij vervulde in de film Good Morning, Vietnam (1987). Ook het gigantisch succes van onder meer Mrs. Doubtfire (2003) zorgde ervoor dat hij een goedgevuld CV zou hebben. Nu nog zien we zulke ‘oudere’ films regelmatig terug op de televisie verschijnen. 

Top 250

Maar hoe komt het nu precies dat we zo vaak teruggrijpen naar oudere films? Als we een kijkje nemen naar de Top 250 op de Internet Movie Databasa (IMDb), zijn er verrassend veel films terug te vinden die langer dan 20 jaar geleden werden uitgebracht. The Shawshank Redemption (1994) prijkt bovenaan de lijst. Hoe een film op de lijst terechtkomt, is via deze gecompliceerde formule te verklaren. Doordat de top bepaald wordt door IMDb-gebruikers en dus leken, geniet hij niet van iedereen een even hoog aanzien.

Superhelden en snobisme

Enkele studenten Theater-, Film- en Literatuurwetenschap aan de Universiteit Antwerpen proberen een verklaring te vinden voor het aanhoudend succes van oudere films. Tom Timmermans beweert dat de gelaagdheid van films zeker meespeelt. Zo had de Batmantrilogie van Nolan een grote politieke resonantie bij het Amerikaanse publiek door de angstpolitiek, de war on terrorism en het feit dat het heft in de films in eigen handen wordt genomen. Het is dus niet zomaar een superheldenfilmreeks.

Maxim Hammel meent dat snobisme ook een rol speelt. Meestal duurt het enkele jaren voor een goede film echt naar waarde geschat kan worden. Pas nadat een hype rond de (voornamelijk Amerikaanse) film wegebt, kan er echt een oordeel over geveld worden. ‘De meer recente films die in de Top 250 staan hebben daar dan ook zeker hun redenen toe. Denk maar aan de reeks van The Lord of the Rings, dat een nooit eerder gezien epos was. The Dark Knight had dan weer gigantisch veel succes door de plotse dood van Heath Ledger en Inception is hyperorigineel.’ Aldus Hammel.

Gevaarlijke klassiekers

Eline De Mey haalt de term de gevaarlijke klassiekers aan. ‘Het is niet meer op een hand te tellen hoe vaak ik al commentaar heb gekregen op het feit dat ik de Star Wars-reeks nog nooit gezien heb, terwijl ik Theater-, Film- en Literatuurwetenschappen studeer en de reeks beschouwd wordt als een klassieker. Omdat die grote klassiekers al jaren op zulke lijsten terechtkomen, wordt het ook veel moeilijker voor recente films om hen van de troon te stoten.’ Immers, aan welke voorwaarden moeten de films van nu voldoen om als beter te worden beschouwd? En hoe kunnen we er precies zeker van zijn dat men over vijftig jaar nog spreekt over de film Inception in de lessen Filmgeschiedenis?

Anneleen Callens beweert dan weer dat het allemaal te maken heeft met de techniciteit. ‘Oudere films konden niet steunen op de mooiste camerabeelden en de allernieuwste special effects. De acteerprestaties en de manier waarop het verhaal verteld wordt via film moest gewoon goed zijn.’ Daarmee bedoelt ze niet dat er nu geen films meer gemaakt worden waarin de acteerprestaties puik zijn, maar toch ligt de nadruk nu vaak meer op bombastische special effects.

Al deze theorieën bezitten zeker een kern van waarheid, al mogen we de melancholische factor ook niet vergeten. Welke twintiger denkt er nu niet weemoedig terug aan zijn eigen kinder- en tienerjaren, wanneer hij nogmaals op de bank ploft om naar de zoveelste heruitzending van Mrs. Doubtfire te kijken?

Verschenen op 2jou.be

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s